vrijdag 11 juli 2014

Het mysterie van het briefje van 50€

De Spaanse crisis is hier duidelijk merkbaar. Op een hele andere manier als bij ons.
Als je betaalt met een briefje van 50€ bekijken ze je hier alsof je 500€ geeft.

'50 euro's ?' Vraagt de kassierster. Ik knik en haal verontschuldigende mijn schouders op en doe teken dat ik niets anders heb. Ik haalde die ook maar net af aan de bankautomaten achter de hoek.

Het briefje wordt langs alle kanten op echtheid gecontroleerd, er wordt eens naar de collega-kassierster mee gewapperd van 'kijk eens wat ik hier vast heb'. Na het wisselgeld ontvangen te hebben, snel ik met rode kaken de winkel uit.

Dit gebeurde in de hyper Carrefour, geloof me het kan nog erger.

Ik probeer sinds dit voorval de briefjes van 50€ te vermijden maar als je weer moet afhalen en je krijgt weer enkel briefjes van 50 dan heb je weeral prijs.

Ik de lokale supermarkt ging ik een paar dingen kopen en je kan al raden, gaf ik nu al op voorhand verontschuldigend een biljet van 50€.

De kassierster schrok zich een hoedje, nam haar micro en riep: dames en heren, appelen en peren, boeren en boerinnen, wat moeten we hier mee beginnen...
Ik heb niet genoeg geld in mijn kassa om terug te geven (ik geef toe, ik heb het vrij vertaald).
Komen daar 2 collega's aangelopen, bekijken het briefje, controleren het op echtheid, knikken verbaasd als het ok is, verdwijnen naar achter en komen 10 min later eindelijk terug met mijn wisselgeld.
Ik zal toch eens moeten uitdokteren hoe ik zelf het soort biljetten kan kiezen als ik geld afhaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten